Heel Twente in het teken van Play Unified op school

Afgelopen weken namen bijna 400 kinderen van 8 basisscholen in Twente deel aan Play Unified op school. Dit project brengt basisschoolleerlingen in contact met sporters met een verstandelijke beperking. Tijdens de Play Unified les zijn er verschillende activiteiten waarbij nieuwsgierigheid, onderzoekend vermogen en beweging worden gestimuleerd en uiteindelijk wordt omgezet naar kennis en respect.

Lees meer

Tijdens de knutselles gaan de leerlingen creatief aan de slag om fakkels en pom-poms te knutselen. Tevens onderzoeken ze wat een verstandelijke beperking en Special Olympics is. Daarna bedenken ze vragen die ze tijdens de gastles mogen stellen aan de Special Olympics sporter.

Gastles zorgt voor verbinding

De gastles wordt verzorgd door een Special Olympics sporter. Voor Play Unified op school in Twente zijn de ambassadeurs van de Special Olympics Nationale Spelen 2022 in Twente gevraagd om de gastles te verzorgen. Door middel van een korte opleiding worden zij klaargestoomd om zelf een presentatie te maken en te geven. Tijdens de gastles vertelt de sporter meer over de kracht van sport, zijn/haar sportieve ervaringen en legt meer uit over Special Olympics. Aan het eind van de gastles beantwoordt de sporter de vragen die de leerlingen bedacht hebben.

“Ik vind het heel knap dat je zo durft te praten over je beperking en heel mooi dat je dit voor ons wil doen!”, leerling Al Ummah school in Enschede.

Na de gastles gaan de leerlingen met de sporter het schoolplein op om samen in beweging te komen. Na een goede warming-up én een enthousiaste yell, voorbereid door de leerlingen, komt iedereen in actie. Als laatste onderdeel wordt de school uitgeroepen tot Play Unified school en krijgt een raamsticker.

“Wij hebben die grote truck zien rijden. Zo vet dat jij daar op staat, nu zie je jou in heel Twente langskomen!”, leerlingen Drie Eeheidsschool in Oldenzaal

Emoties

Niet alleen de basisschoolleerlingen leren veel van dit project. Ook de ambassadeurs die de presentaties geven doorbreken weer een grens. Logischerwijs zijn de sporters gespannen voorafgaand, maar zodra zij voor de klas staan komen ze helemaal los. De klas luistert ademloos naar mooie verhalen en ervaringen. En soms komen de emoties letterlijk los. Kippenvel! Elke les is weer het bewijs dat je nooit te oud bent om te leren, dat we samen veel meer kunnen bereiken dan we denken en dat begrip en respect voor elkaar de wereld een stukje mooier maakt.

Veelal wordt (top)sport geassocieerd met prestaties, roem, geld en bekendheid. Hoe mooi was het om te zien dat sport ook hele andere doelen na kan streven. Op 13 mei hebben de kinderen kennis gemaakt met Special Olympics sporter Hadassah. Op een podium heeft zij haar verhaal gedaan over het sporten met een verstandelijke beperking. De kinderen van CBS Shalom hebben haar aangemoedigd, geïnterviewd, de Special Olympics fakkel gedragen en samen met haar gesport. Voor Hadassah was het een topprestatie om een presentatie te geven aan meerdere groepen. Voor de kinderen was het goed om te zien dat een topprestatie niet altijd betekent dat je de beste of de snelste bent. Een topprestatie is vooral een overwinning op jezelf.”, reactie docent Christelijke basisschool Shalom

Nationale Spelen

De leerlingen van alle basisscholen die deelnamen zijn uitgenodigd om de sporters aan te moedigen wanneer zij in actie komen tijdens de Special Olympics Nationale Spelen 2022 in Twente.

Play Unified op school gaat na de zomervakantie weer verder op andere basisscholen in het land. Geïnteresseerd in deelname aan het project? Neem dan contact op met Special Olympics Nederland.